Hvad er hastighedsstyring?

Svaret er både teknisk og juridisk, og kræver derfor en nærmere forklaring. Læs mere herunder eller kontakt vores kundeservice.

Når vi siger, at vi leverer en bestemt internethastighed til internetstikket i væggen, sætter vi hastigheden på den switchport, du er koblet til. Den hastighed du vælger, skal altid måles med et internetkabel tilsluttet direkte fra internetstikket i væggen til en computer – og ikke via en trådløs router.

Nogle gange kan der være en begrænsning i hastigheden på grund af udstyr i din boligafdeling. Såfremt din boligafdeling fx har 100 eller 1000 Mbit switche, vil der være den begrænsning, at din port i switchen højest vil få leveret hhv. 100 eller 1000 Mbit. Du vil under optimale forhold kunne måle 90/90 eller 900/900 Mbit i internetstikket i boligen. Begrundelsen kan du læse i afsnittet ”Overhead”.

Har du en anden hastighed, vil du kunne måle den præcise eller en højere hastighed, end du har købt. Det skyldes, at Bolignet-Aarhus har lagt ”Header” og ”Payload” (også kaldet ”Overhead”) oven i din hastighed således, vi sikrer, at du får hele hastigheden til internetstikket i din bolig.

Overhead

Alt data der sendes via internettet, er delt op i små dele kaldet datapakker. Disse pakker er igen delt op i mindre dele – ”Header” og ”Payload”. ”Header” bruges til at identificere afsender og modtager af de små pakker, og ”Payload” er selve indholdet.

Du kan sammenligne det med at sende et brev. ”Payload” er papiret du har skrevet på, ”Header” er navnet med modtager og afsender på, og  ”Overhead” er det, der er blevet sat rundt om brevet (konvolutten). Hele brevet fylder mere end bare papiret, du har skrevet på. Typisk vil 10% af hastigheden gå til ”Header”.

Hvad får jeg så af hastighed?

Normalt gør vi det, at vi lægger ”Headeren” oven i din hastighed. Det vil sige, at hvis du fx har 250 Mbit, vil vi give dig 250 Mbit + (min.) 10% = 275 Mbit. Når du så måler din hastighed, vil du kunne se, at du får 250 Mbit eller mere.

Dette er dog ikke muligt på vores 1000 Mbit, da der er en naturlig begrænsning i det udstyr, som er installeret i afdelingen. Du vil under optimale forhold få 900/900 Mbit i internetstikket i boligen.

Vi sidder her for din skyld…

Driftsforstyrrelser?

Det er en god idé, altid at tjekke vores online driftsstatus inden du kontakter os.

Brug chatfunktionen

Prøv vores automatiske chat her på websiden. Her kan du få hjælp til de mest almindelige spørgsmål, som vores kundeservice hjælper med. Klik på det grønne chatikon nederst til højre for at komme igang. Du kan starte chatten forfra ved at lukke chat vinduet og klikke på chat ikonet igen.

Du kan bl.a. få hjælp til:

  • At få genåbnet dine produkter eller konto
  • At bestille internet eller opgradere dine produkter
  • At betale din regning
  • At ændre kortoplysninger

Find svar på dine spørgsmål herunder

Internet

Playmaker Streaming TV

Andre
spørgsmål

Regninger

Kabel-TV

Vejledninger &
hjælp til opsætning